И зошто секогаш, како по правило, “најгласните патриоти” се истовремено најголемите албанофоби, бугарофоби и гркофоби? Па, зарем “борците за македонскиот идентитет” не треба истовремено да бидат најголемите космополити, и први заштитници на албанскиот и бугарскиот идентитет кај нас? Лицемерно е да се тврди дека “македонскиот идентитет” е загрозен, а истовремено да се загрозува “албанскиот идентитет” или да се тргува со “бугарскиот идентитет”, условувајќи ги уставните измени, со битка за “федералниот наратив за идентитетот” претставен како идентитет сам по себе.
Никица Корубин
Државата, како политичка формација, го креира, сублимира и штити, интересот на сопствените жители – граѓани. За да можат тие, во современа смисла, да имаат и практикуваат индивидуален интерес, мора да има организиран (демократски) систем, базиран на владеење на правото, кој ќе ги штити нивните права и пропишува нивните обврски. И тој систем, односно таа држава го манифестира и обликува нивниот политички идентитет – националност, јазик и официјален наратив; и ги заштитува нивните етнички, културни, религиски и сите други идентитети.
Оттаму, врвен приоритет за добриот живот на граѓаните е функционалноста на нивната држава. И пред се нејзиното постоење и опстојување. Зошто тогаш, кај нас константно “таргет” е токму државата и нејзината функционалност, во име на последователните нешта – идентитет, јазик – кои и не може да бидат експонирани, а најмалку заштитени доколку не постои државата? И ако државата е клучната нишка, дали проблематизирањето на државата и нејзината интеграција (Преспански договор, Охридски договор, Договор со Бугарија) во меѓународниот правен поредок – од 1991 до денес – е всушност заштита или напад врз “идентитетот/идентитетите”?
Ако меѓународната заедница (САД и ЕУ државите, но и Обединетите нации), константно ја “водат” битката со, но пред се “за нас” за креирање и позиционирање на млада држава произлезена од федеративен, но тоталитарен систем, и нејзина трансформација во демократско, мултиетничко, мултикултурно и мултирелигиско општество; хумано и инклузивно за сопствените граѓани; дали тоа за нас како поединци е всушност врвниот приоритет?
Па, зошто тогаш нашиот “приоритет” е саботиран од нашите “елити” – влијателни политички, партиски, финансиски, академски, религиски, медиумски – преку “заробување на општеството” за релативизирање на државата и нејзино фактичко ослабување, преку константно блокирање на сите неопходни политички, економски и структурни чекори – со ситни, крупни и безбедносни провокации и кочења од секаков вид; предизвикувајќи го постојано македонскиот идентитет, преку негово “преиспитување” со класично “малтретирање” – јазик, знаме, име?
И зошто секогаш, како по правило, “најгласните патриоти” се истовремено најголемите албанофоби, бугарофоби и гркофоби? Па, зарем “борците за македонскиот идентитет” не треба истовремено да бидат најголемите космополити, и први заштитници на албанскиот и бугарскиот идентитет кај нас? Лицемерно е да се тврди дека “македонскиот идентитет” е загрозен, а истовремено да се загрозува “албанскиот идентитет” или да се тргува со “бугарскиот идентитет”, условувајќи ги уставните измени, со битка за “федералниот наратив за идентитетот” претставен како идентитет сам по себе.
И исклучително чудно е како на пример “многувековната автокефалност на Охридската архиепископија” канонски призната од “уште по-многувековната Вселенска патријаршија” е сведена на “децениска автономија” во класичен потчинет анти-идентитетски манир? Па, дури и во федеративниот наратив, религискиот идентитет има поголемо достоинство, од овој класичен “освојувачки и колонијален упад”, во современоста и стратешката ориентација на државата, поддржан или премолчан и од “борците за идентитетот”, но и од “про-европскиот” пандан на “либералниот” дел од истите наследени и (единствено) подобни елити.
Уште пред неколку години, Светска банка, има направено проценка за само-одржливоста на Северна Македонија, која треба да придонесува, а не само да ги (ис)користи фондовите на ЕУ. Тоа се провизорно три клучни области и за сите три е клучна е инфраструктурата и отвореноста на државата кон соседите и ЕУ – земјоделството, културното наследство и туризмот. Сите три се или драматично и драстично девастирани, или сведени на површна експлоатација.
Но, една од нив е класично “идентитетска”, и претставува вистинска одбрана на идентитетот – заштитата на културното наследство. Кое е целосно упатено на “систем” – организирана и богата држва и на “добри пракси” – ЕУ законодавство и поврзаност со најдобрите во областа (меѓу кои и соседите Грција и Бугарија, како ветерани во областа и Албанија и Косово како исклучително добри ученици во областа). И тоа се реперите за македонски (државен) интерес.
Преговори со ЕУ веднаш. Уставни измени веднаш. Во име на истиот идентитет, кој да се бранеше системски и научно, толку колку што се злоупотребуваше, одамна Северна Македонија ќе беше функционална држава, каква што некој упорно не сака да биде. Но, важно е што сакаме ние, функционална држава или нефункционални наративи?
Од Фејсбук ѕидот на авторката