НОВА ТВНОВА ТВ
  • НАСЛОВНА
  • ВЕСТИ
  • ЗУМ
  • УДАРНО
  • ИЗБОР
  • ТЕМА
What's Hot

Интервју со Павле Гацов: Малите економии имаат мал број алтернативи за справување со американскиот економски протекционизам

April 7, 2025

Интервју со Мирче Јовановски: Последиците од царините на САД – губење работни места и странски инвестиции и намален извоз

April 3, 2025

Интервју со пратеничката на СДСМ Славјанка Петровска: Ни треба повеќе храброст но не во ветувањата туку во исполнувањата

March 25, 2025

Subscribe to Updates

Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.

НОВА ТВНОВА ТВ
  • НАСЛОВНА
  • ВЕСТИ
  • ЗУМ
  • УДАРНО
  • ИЗБОР
  • ТЕМА
НОВА ТВНОВА ТВ

Образовен систем не се учи од учебници, со среќа второто полугодие

0
By Ана Василевска on December 27, 2022 ВЕСТИ, НАСЛОВНА, ОПШТЕСТВО
Пинк Флојд, илустрација од видео на „Уште една цигла во ѕидот“
Пинк Флојд, илустрација од видео на „Уште една цигла во ѕидот“
СПОДЕЛИ
Facebook Twitter LinkedIn Email

Пишува АНА ВАСИЛЕВСКА

Дали наспроти пополнувањето со малтер  на дупките меѓу пукнатините на циглите  во образовниот ѕид, некој ќе ја препознае вистинската архитектурата потребна за да изградиме цврсти темели за модерна надградба и за солидно образувани генерации, за која секако нема учебник?

Во второто полугодие, второодделенците ќе добијат учебници по математика и општество, најави министерот Јетон Шаќири. Оваа вест треба да ја дочекаме со радост и истовремено таа да ги покрие сите пропусти направени минатото полугодие. Со среќа, и да се надеваме дека нема да има погрешни равенки и државни симболи.

Но, тоа што во новите учебници минатото полугодие беа детектирани грешки, како оној по географија каде што беа измешани соседите и страните на светот е само мала метафора за севкупната дезоирентираност на нашиот образовниот систем, особено кога станува збор за основците. И додека умните глави во ресорното министерство и во Бирото за развој на образованието, расправаат за повлекување, корекција итн., и смислуваат како да ја оправдаат непрофесионалнсота, повторно се дефокусираме од последиците од многугодишната ноншалантност во менаџирање на секторот образование.

Учениците во основното образование кај нас, како секогаш да се податен материјал на низа експерименти, спакувани во терминот реформи. А реформи секако се потребни, но темелни, сеопфатни-од едукација на наставен кадар до модерна методологија. Краткотрајниот мејкап што по секоја цена се менува со секоја промена на политичките гарнитури, осакати генерации кои ни се потребен ресурс што веќе треба да биде конкурентен на европскиот пазар. Поразителните бројки за функционалната писменост на основците се грда слика од која ги вртиме главите и воопшто не се смешни шегите дека за новите генерации Моцарт е обложувалница или чоколадо. Инаку, основното образование, заедно со макроекономијата, околината, инфраструктурата, здравјето е еден од 12 столба на конкурентност според кој се рангираат државите секоја година во извештајот на Светскиот економски форум.

Од Самерхил до Кембриџ, кај нас се менуваат само министерските фотелји

Единствениот континуитет во образовните реформи се промените на министрите со политичката делба на ресорите. Столчињата во министерските кабинети на Образование и Култура никогаш не се особено атрактивни за политичко влијание, па така се делат на начин кому иде. Низ годиниве има осцилации на реформите од оние агресивни празноглави милитантни памфлети и слогани на ВМРО-ДПМНЕ како „Знаењето е сила, знаењето е моќ“ со кои се провлече т.н Кембриџ систем, до актуелните прогресивни но тешко применливи методи. Кембриџ реформата која чинеше близу 12 милиони евра, пропадна уште пред да почне, а единствено останаа партиски вработените наставници и нивните фејсбук профили со слики за поддршка на „лидерот“.

Актуелното пак инсистирање на интерактивна настава за која не се потребни учебници, по теркот на модерните методологии го кочи неподготвен кадар и некои конзервативни групи, повторно мотивирани и подбуцнати од чисто опозиционерска логика. Уште повеќе што овој партиски наставен кадар секогаш е лесна манипулативна алатка кога се потребни штрајкови.

Некако брзо заборавивме дека три години наназад, карантините и онлајн наставата, потоа ланскиот двомесечен штрајк на наставниците и актуелните отсуства заради заканите со бомби, дополнително ја влошија состојбата.

Од една страна напуштање на петкоманијата, и интерактивната настава која произлезе од реформите на Мила Царовска е позитивен чекор, но од друга страна пак никој не обрнува внимание на намалената кондиција и концентрација на учениците заради сите објективни состојби. Валоризацијата на трудот на учениците според постоечките критериуми за знаење не е можна. И кога сме кај критериумите, тие се секако во суштината на сите детектирани проблеми.

Конзервативното образование и оној модел на восприемање наставни содржини од учебници е напуштен во сите земји кои се на врвот на листата на квалитетното основно образование. Финска рутински го надминува рангирањето на глобалните системи на образование и е позната по тоа што нема никаков ограничувачки систем – сите ученици, без оглед на способноста, учат во исти одделенија. Како резултат на тоа, јазот помеѓу најсилните и најслабите ученици е најмал во светот. Исто така, финските училишта даваат малку домашни задачи и имаат само еден задолжителен тест на 16 години. Ова е најблиску до експериментот на големиот педагог Александар Нил и неговите „слободни деца од Самерхил“, можноста да се развие индивидуалната мисла на секое дете и да се негуваат неговите афинитети, наместо сезнајковци што не знаат ништо. Во овој контекст вреди да се спомене дека скандинавските земји во рамките на училиштата полагаат важност и на вештините на живеење, како оние за одгледување зеленчук, готвење итн.

Декларативни промени или мртви зборови на хартија

„Новите наставни програми се изработуваат врз основа на усвоените Национални стандарди за постигањата на учениците на крајот на основното образование и истите обезбедуваат целосната автономија на наставниците за прилагодување на наставата кон поединци и групи што ќе овозможи остварување на очекуваните резултати од секој ученик. Фактографското учење се заменува со учење со разбирање. Формативното оценување добива предност наспроти сумативното, што значи секојдневно ќе се следи и евидентира напредокот на учениците. Учениците уште од најрана возраст се воведуваат во граѓански вредности поврзани со родовата еднаквост, инклузивноста, мултикултурализмот, грижа за животната средина и слично. Тие ќе стекнуваат компетенции во неколку области кои современиот свет ги нотира како најважни.“

Ова е гордо истакнато на страницата на Бирото за образование и звучи навистина прогресивно и во контекст на модерните образовни модели. Но вистинската состојба е сосема поинаква. Декларативни реформи кои се само убаво спакувани зборови на хартија не се решение. Во сета сложеност на политичкиот систем, образованието и културата секогаш се сметаат за бенигни проблеми, и никој досега немаше слух за нивната круцијалната важност.

Дали наспроти пополнување со малтер на дупките меѓу циглите во образовниот ѕид, некој ќе ја препознае вистинската архитектурата потребна за да изградиме цврсти темели за модерна надградба и за солидно образувани генерации, за која секако нема учебник? Одговорот на ова прашање го нема на Гугл, но ако не се реагира, интернет пребарувачите ќе останат единствен инстант извор за брзи одговори на прашањата на децата, ако и тие знаат правилно да ги постават.

 

 

.

Биро за развој на образование второ полугодие Министерство за образование и наука учебници
Share. Facebook Twitter LinkedIn Email
ТИКЕР

Железничкиот сообраќај во Црна Гора во прекин поради штрајк на диспечерите

August 23, 2025

Третина од Германците се плашат дека ќе ја изгубат работата поради вештачката интелигенција

August 23, 2025

Данска ќе дозволи користење вештачката интелигенција на матурските испити

August 22, 2025

Британски научници создадоа сензор од дијамант за откривање метастази

August 22, 2025

Во Албанија откриена прва статуа на Исус Христос во стилот на бразилската скулптура

August 21, 2025
ФОКУС

Нетанјаху: Израел ќе ја освои Газа без разлика дали Хамас ќе ги ослободи заложниците

ВЕСТИ August 21, 2025

Израелскиот премиер Бенјамин Нетанјаху изјави дека Израел ќе продолжи со плановите за воена акција и…

Пентагон: Сценарија за Украина ќе бидат презентирани на европските советници за национална безбедност

August 21, 2025

Армијата го слави 33-от роденден со свеченост во касарната во Штип

August 18, 2025

Најмалку 21 лице загина чекајќи хуманитарна помош во Газа

August 17, 2025

Претплати се на е-билтенот на НоваТВ

Добиј ги последните вести на твојата е-адреса.

CIVICA
Facebook
  • Редакција
  • Маркетинг
  • Политика на приватност
© 2025 НОВА ТВ

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.