Брзите набавки на течен природен гас во светот и топлото време доведоа до неочекуван резултат – Европа има премногу гас. Но, кризата е далеку од завршена. Оваа зима многу ќе зависи од временските услови, покажува анализата на агенцијата Блумберг.
Гладна за увоз од Русија, на која долго време се потпираше, Европа побрза да купи течен природен гас од целиот свет за да ги наполни своите складишта. Денешното време е несоодветно топло, а барањата за гас се исполнети во најголем дел, така што складиштето во регионот е речиси полно пред почетокот на грејната сезона. Цените на бензините исто така драстично паднаа и сега се помалку од една третина од својот летен врв.
Но, претстојат уште многу опасности. Многу зависи од времето. Доколку дојде до студен бран, Европа ќе мора веднаш да ги искористи своите резерви. Надлежните се загрижени поради заканата од натамошна саботажа на енергетските капацитети, бидејќи тоа суштински би ја променило состојбата на пазарот. Но, сега, на крајот на октомври, ситуацијата на континентот е многу подобра отколку што се осмелија да се надеваат политичарите.
Испораките на гас од Русија се намалуваат од минатата година. Летово беше прекинат протокот на гориво по клучниот гасовод Северен тек, а минатиот месец беше оштетен од неколку експлозии. Досега, топлото време помогна да се намали побарувачката, но европските политички лидери стравуваат дека пониските цени на бензинот (многу под летниот врв) ќе доведат до зголемена потрошувачка со намалувањето на температурите.
„Презаситеноста на гас во Европа ќе продолжи барем до декември“, вели Џакомо Масато, главен аналитичар и виш метеоролог во италијанската енергетска компанија Илумија. „Малку е веројатно дека во ноември ќе се случи продолжен студ во Европа“, додава тој.
Оваа ситуација значи дека е исклучително важно да се намали потрошувачката и покрај примамливо ниските цени. Аналитичарската компанија Timera Energy проценува дека падот на побарувачката за гас во 2022 година ќе биде меѓу 7 и 9 отсто, главно поради затворањето на големите индустриски погони кои трошат големи количини гас. Но, оваа бројка е сè уште далеку од целта на ЕУ од 15 отсто.
Благодарение на напорите на Европа, нејзините капацитети за складирање гас се исполнети до 93,6 отсто од нивниот капацитет за складирање природен гас, а германските до 97,5 отсто, според Gas Infrastructure Europe, здружението на европски оператори со гасна инфраструктура. Ова донекаде го смири пазарот, но во случај на студен бран, Германија ќе има доволно гас само за два месеци. Затоа, Европа ќе мора да продолжи да купува течен природен гас.
Но, ако временската прогноза на Блумберг е точна, ноември ќе донесе подобро време од вообичаеното.
Засега продолжуваат да пристигнуваат носачи на гас. Овој месец Северозападна Европа ќе добие 82 танкери со течен природен гас, што е за 19 отсто повеќе отколку во септември. Повеќе бродови сега работат како магацини за складирање на гас поради очекувањата за пораст на цените и ограничениот капацитет за преземање гориво, објави бродоброкерите Fearnleys A/S. Ојстеин Калеклев, извршен директор на норвешкиот гасен превозник Flex LNG, забележува дека оваа ситуација може да продолжи до средината на февруари.
Извор: Блумберг