Долг е списокот на европски лидери кои загинале во авионски и хеликоптерски несреќи, често во мистериозни околности. Ова се некои од најпознатите, од кои некои останаа нерешени до ден-денес.
Иранскиот претседател Ебрахим Раиси не беше првиот лидер кој загина во хеликоптерска несреќа.
Долг е списокот на европски политички и воени личности кои загинале во несреќи или мистериозни инциденти и покрај честопати строгите безбедносни мерки кои се применуваат за нивна заштита.
Повеќето смртоносни хеликоптери или авионски несреќи се предизвикани од технички дефекти, грешка на пилотот или лошо време, но некои се поврзани и со полуди теории на заговор.
Генералниот секретар на ОН Даг Хамарскјолд
Даг Хамарскјолд, познат шведски дипломат, загина во несреќа на патнички авион во Замбија на 18 септември 1961 година.
Но, околностите за несреќата се уште не се јасни.
Вториот генерален секретар на Обединетите нации во историјата се наоѓал во авион на шведската авиокомпанија Transair кој летал за Република Конго.
Тој беше на пат да учествува во разговорите за прекин на огнот меѓу силите на ОН и војниците од Катанга, отцепена провинција во Конго, кога се случи несреќата.
Сите 16 патници во авионот загинаа.
Истрагата од 1962 година тврди дека виновна е грешката на пилотот, при што авионот летал на мала височина.
Сепак, „Гардијан“ во 2011 година објави дека има нови докази дека авионот бил соборен над Северна Родезија (сега Замбија), а британските колонијални власти наводно го прикриле инцидентот.
Рударските компании и поранешната руска разузнавачка служба, КГБ, одделно беа обвинети дека стојат зад наводниот заговор. Еуроњус не може самостојно да го потврди ниту едното тврдење.
Југословенскиот премиер Џемал Биједиќ
Џемал Биједиќ беше босански политичар кој беше премиер на Социјалистичка Федеративна Република Југославија, поранешна социјалистичка држава на Балканот.
Биједиќ, кој се бореше во Втората светска војна како југословенски партизан, но се прослави со низа политички улоги од висок профил, загина во 1977 година кога неговиот Лерџет се урна во планината Инач во Босна и Херцеговина.
Загинаа и неговата сопруга Разија и уште шестмина.
Лошото време е наведено како причина за инцидентот, но тоа не ги спречи теоретичарите на заговор да се сомневаат во злобна завера на неговите ривали.
Некои го сметаа Биједиќ како наследник на остарениот Тито, кој го предводеше партизанското движење и ја предводеше социјалистичката држава од 1945 година. Тито, пак, умре три години подоцна од компликации поради гангрена, а Југославија се распадна во серија војни во 1990-тите.
Португалскиот премиер Франциско Са Карнеиро
Познато име од Револуцијата на каранфилите во 1974 година, Франциско Мануел Лумбралес де Са Карнеиро ја предводеше десничарската Демократска алијанса која победи на општите избори во Португалија во 1979 година.
Но, неговата победа беше краткотрајна.
На пат кон изборен митинг во Порто, Цесна на популарниот политичар се натрупа во зграда само неколку моменти по полетувањето.
Првичната заедничка истрага на полицијата и претставниците на цивилната авијација пресуди дека несреќата била предизвикана од дефект на моторот.
Меѓутоа, модерната хемиска анализа на делови од остатоците од авионот во 2004 година покажа дека била поставена бомба под пилотската кабина.
Постојат различни теории дека целта на наводниот атентат бил министерот за одбрана Аделино Амаро да Коста, кој патувал со Карнеиро и наводно однел документи во врска со теоријата на заговор Октомвриско изненадување во ОН.
Теоријата за Октомвриско изненадување од 1980 година тврди дека кампањата на Роналд Реган тајно го одложила ослободувањето на американските заложници во Иран за да му наштети на шансите за реизбор на претседателот Картер. Заложниците беа ослободени веднаш по инаугурацијата на Реган.
Претседателот на Полска Лех Качински
Лех Качински беше претседател на Полска се додека не загина во авионска несреќа на 10 април 2010 година.
Несреќата се случила во близина на Смоленск во западна Русија, при што загинале сите 96 патници.
Во авионот што требаше да ја однесе делегацијата на одбележувањето на 70-годишнината од масакрот во Катин, каде што илјадници полски офицери беа егзекутирани од страна на Советите за време на Втората светска војна, беа многу високи воени функционери, полски членови на парламентот, државници и сопругата на Качински.
Авионот се обиде да слета во густа магла на северниот аеродром во Смоленск и покрај предупредувањата за лошите временски услови и советите да се пренасочи кон друг аеродром.
Ги исекол врвовите на дрвјата, изгубил контрола и удрил во шумата во близина на пистата.
Одделни истраги на американскиот Конгрес открија недоволни докази за поддршка на оваа теорија.
Несреќата имаше значителни импликации за Полска.
Тоа ја втурна источноевропската земја во жалост и покрена прашања за одлуките што доведоа до несреќата, вклучително и можниот притисок врз пилотите и дали авионот е соодветен.
Трагедијата, исто така, предизвика дебати за полско-руските односи, со оглед на историскиот контекст на масакрот во Катин и тековните политички тензии.
Како што Качински беше претворен во национален маченик, неговиот брат близнак Јарослав , неофицијален лидер на националистичката десничарска партија Пис -,ја искористи смртта на Лех за да предупреди на руското мешање и злобното влијание во земјата.
Валерија Новодворскаја, руска политичарка, тврдеше дека Кремљ го убил Качињски. Таа не приложи докази за ова тврдење.
Извор: Еуроњус
Подготви: А. В.