Оваа економска моќ им даде „вкоренета и издржлива“ позиција на доминација во дигиталната економија, вели Европската комисија, и бара нов сет на строги правила што може да ги зауздаат нивните ексцеси на моќ, да обезбедат слободен избор за граѓаните, да ги урнат пречките за конкурентите и создаваат поголема одговорност.
Слично на тоа, платформите ќе мора да побараат од корисниците нивна експлицитна дозвола пред да ги комбинираат личните податоци добиени од различни сервиси, како што се Instagram и Facebook, од кои и двете се управувани од Meta, пред да произведат насочено рекламирање.
Обврските целосно ќе стапат на сила за шест месеци, период во кој чуварите на вратата ќе треба да ја информираат Европската комисија за тоа како имаат намера да го почитуваат законот.
Европската комисија именуваше шест Big Tech компании како чувари на дигиталната економија, што ги прави предмет на построги правила.
Овој потег е дел од Законот за дигитални пазари (DMA), пионерски закон кој ги прилагодува долгогодишните принципи на политиката на конкуренција на новата реалност на 21-от век, каде што неколку корпорации акумулираа огромно влијание врз слободниот пазар, често на штета на малите бизниси и дневните корисници.
Пет американски компании – Alphabet, Amazon, Apple, Meta и Microsoft – и една кинеска – ByteDance – првично беа категоризирани како чувари на вратата. Тие сега ќе се соочат со законски обврски да го променат начинот на кој нивните популарни услуги, како што се пораки, социјални медиуми, споделување видео и интернет прелистувачи, што се нудат на интернет.
Компаниите се сметаат за чувари на вратата бидејќи исполнуваат одредени квантитативни критериуми: годишен обрт од најмалку 7,5 милијарди евра на европскиот пазар или пазарна капитализација од најмалку 75 милијарди евра, и повеќе од 45 милиони месечни корисници и 10.000 годишни деловни корисници низ целиот свет.
Оваа економска моќ им даде „вкоренета и издржлива“ позиција на доминација во дигиталната економија, вели Европската комисија, и бара нов сет на строги правила што може да ги зауздаат нивните ексцеси на моќ, да обезбедат слободен избор за граѓаните, да ги урнат пречките за конкурентите и создаваат поголема одговорност.
„Тоа е многу важна пресвртница за слободата и иновациите на интернет во Европа“, рече Тиери Бретон, европски комесар за внатрешен пазар, ветувајќи силно спроведување. „Ниту една онлајн платформа не може да се однесува како да е преголема “
На чуварите на вратата ќе им биде забрането да ги рангираат сопствените производи или услуги на поповолен начин, што е долгорочна точка на расправија меѓу Големата технологија и малите и средните претпријатија.
Тие, исто така, ќе треба да им овозможат на корисниците лесно да ги отстрануваат апликациите претходно инсталирани во уредите и да инсталираат апликации од трети страни кои обезбедуваат еквивалентна услуга.
Слично на тоа, платформите ќе мора да побараат од корисниците нивна експлицитна дозвола пред да ги комбинираат личните податоци добиени од различни сервиси, како што се Instagram и Facebook, од кои и двете се управувани од Meta, пред да произведат насочено рекламирање.
Обврските целосно ќе стапат на сила за шест месеци, период во кој чуварите на вратата ќе треба да ја информираат Европската комисија за тоа како имаат намера да го почитуваат законот.
Во случај на неусогласеност, извршната власт може да изрече казни до 10% од светскиот промет на компанијата, што може да се удвои доколку престапот продолжи. Брисел, исто така, може да воведе поправни мерки како што е принудување на корпорацијата да продаде дел од својот бизнис.
Од Google Maps до TikTok
Како почетна точка, услугите кои подлежат на правилата ќе бидат:
Азбука: Android, Google Search, Chrome, Google Maps, Google Play, Google Shopping, Google Ads и YouTube.
Амазон: Амазон пазар, реклами на Амазон.
Apple: App Store, Safari, iOS.
ByteDance: TikTok.
Мета: Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger, Meta Marketplace, Meta Ads.
Мајкрософт: LinkedIn, Windows PC OS.
Списокот е отворен и компаниите може да се додаваат или отстрануваат со текот на времето.
Европската комисија разгледува дали четири дополнителни услуги – Bing, Edge и Advertising на Microsoft и iMessage на Apple – треба да се оквалификуваат како „услуги на основни платформи“ и затоа да бидат одговорни за новите правила.
Имено, два добро познати, широко користени даватели на е-пошта – Gmail на Alphabet и Outlook на Microsoft – беа отстранети од првичниот избор откако матичните компании успешно се расправаа против ознаката.
Самсунг, јужнокорејскиот технолошки гигант, беше подеднакво исклучен, и покрај тоа што компанијата претходно ја извести Комисијата за својот потенцијал да биде чувар на врата.
Икс, порано познат како Твитер, исто така беше поштеден.
Усвоен во септември 2022 година, DMA означува ново поглавје во политиката за конкуренција на ЕУ. Со законот, Брисел се врти околу својата традиционална филозофија: наместо да се фокусира на долготрајните правни случаи против малверзации кои траат со години, DMA воведува ex-ante правила за да спречи појава на прекршок на прво место.
За разлика од Општата регулатива за заштита на податоците (GDPR), чиешто спроведување се потпира на националните власти и често води до различни резултати, спроведувањето на DMA ќе биде централизирано во специјална единица во Европската комисија која ќе собере 80 членови на персоналот до 2024 година, вклучувајќи ги и правните експерти, научници за податоци и службеници за политики.
Со оглед на неговата револуционерна природа, се очекува легислативата да резонира надвор од границите на блокот и да има ефект на прелевање во другите земји кои ја делат истата загриженост за прекумерната, неконтролирана пазарна моќ што ја поседува Биг Техн.
Извор: Еуроњус