Екстерното тестирање не е прилагодено за децата со посебни потреби, кои тестовите ги полагаат заедно со другите ученици, реагираат родители на деца кои следат настава преку инклузивното образование.
Родители за НОВА тврдат дека децата со посебни потреби не треба воопшто да полагаат екстерно тестириње или да се промени нешто во начинот на тестирање.
„Министерството за образование треба да ги изземе децата со посебни потреби или да се консултира со специјалните едукатори. Имаме проблеми бидејќи на тестирањето не ја пуштаат дефектологот , која секако ќе најде начин како да и ги објасни прашањатаза да ги разбере“, вели за НОВА Мимоза Петревска, родител на дете со даумов синдром.
И наставниците потврдуваат дека прашањата се исти за децата со посебни потреби кои се вклучени во инклузија.
„Децата со посебни потреби најчесто имаат помошник, наставник кој им помага, но само за техничките работи како што е вклучување на комјутер, помагање со маусот и слично. Јас вчера му помогнав и му го напишав името и презимето на едно од децата, а потоа тоа почна самостојно да ги заокружува одговорите. Тестовите не се прилагодени за овие деца, мислам дека прашањата во најголем дел ги заокружуваат без врска, на среќа, бидејќи не ги разбираат“, изјави за НОВА наставничка од едно основно училиште во внатрешноста која сакаше да остане анонимна.
И децата кои имаат дислекција, односно проблеми со читањето, исто така ги полагаат овие тестови, иако за нив најдобро е да полагаат усно.
„Тестовите е се кошмар за сите деца кои имаат дислексија. Тие уште по првото прашање стануваат дезориентирани“изјави за НОВА Славица Тасевска Николовска, тренер по дислексија и мајка на дете кое го има овој проблем.
Емилија Угриновска која е одговорна за екстерното тестирање за НОВА поврди дека децата со посебни потреби кои се вклучени во инклузијата ги полагаат тестовите од екстерно заедно со другите ученици, но вели дека директорите се информирани дека треба да обезбедат дополнителни тестатори.
„Тоа се деца кои не се категоризирани, родителите сакаат да се третираат исто како и другите деца и затоа прашањата се исти како и за другите ученици, но тие секако имаат дополнителен тестатор кој им помага како да го вклучат копчето, што треба да притиснат и слично“, изјави за НОВА Угриновска.
Но, тестовите од екстерно донесоа големи проблеми и з а другиоте ученици. Тестирањето кое трае цели 10 дена го поминуваат со големи стресови, а прашањата кои се неразбирливи, нелогични или неточно поставени, допринесуваат за уште поголема збунетост.
Голема небулоза е направена со германскиот јазик, како втор во шесто оделение, велат родители за НОВА.
Тие објаснуваат дека наставната програма предвидува учениците во шесто одделение да учат половина од учебникот, а втората половина во седмо одделение.
„Но, проблемот е во тоа што прашањата се од целиот материјал, значи од половината од учебникот кој треба да се учи во седмо одделение. Реагиравме кај надлежните , тие не знаат ништо, па ни рекоа зошто не сме реагирале порано. Зарем треба родителите да ја сработат нивната работа за која ги плаќаме и да го аминуваме нивното несовесно работење“, реагираа група родители во редакцијата на НОВА.
Родителите се револтирани од екстерното тестирање и стресот на кој се изложени нивните деца.
„Ќерка ми е во прва година гимназија и се нервира цел месец бидејќи има толку нелогичности и двосмислени прашања, што не е можно да дадеш логичен одговор. Јас учам со неа се, освен математика , физика и хемија и половина од прашањата се политички. Не знам зошто ги заморуваат децата со тоа? “прашува Маја Мангов Крстиќ која е мајка на средношколка.
Социјалните мрежи вријат од коментари од револтирани родители и ученици. „На децата им го скратија детството“, „Ова е вистински мобинг врз децата. Зошто им дозволуваме да си поигруваат со нашите деца“, „Наместо надвор да играм кошарка на топлото време, јас учам прашања кои не се за оваа година, а ќе ми се паднат на екстерно“.
Од Министерството за образование и Државниот испитен центар велат дека немаат пријави за технички или проблеми од друга природа. Од таму, информираат дека процесот на екстерно оценување се реализира непречено при што, заклучно со 12:00 часот, е целосно заокружен во 103 основни и средни училишта.
„До овој момент нема пријави за технички или проблеми од каква било друга природа. Во контекст на натписите во дел од медиумите посветени на прашањата кои се дел од процесот на екстерното тестирање на учениците, апелираме на понатамошна коректност во информирањето и елиминирање на сите обиди за нивно квалификување како нелогични и несоодветни за учениците на одредена возраст, или пак, во краен случај додавање на политичка конотација на содржината.
Сакаме да информираме дека сите прашања кои се дел од процесот на екстерното тестирање се изведени и изготвени согласно наставните планови, програми и цели. Тие се прилагодени на возраста на учениците и развојните карактеристики на соодветната возраст“, се вели во соопштението на МОН.